Saturday, February 20, 2010

Sejarah Sekolah


Sekolah Melayu Paya Bunga
Sejarah awalnya adalah berasal dari Sekolah Melayu Kampung Keling yang dibina atas rang dan dinding yang dibina dari batang pinang. Kedudukannya adalah di antara Pasar Payang dan Pejabat Kastam pada tahun 1912. Akibat kerosakan struktur rang batang pinang, maka sekolah ini di pindahkan ke kampung Patani dan pada 1919 ianya telah dipindahkan ke Kamopung Banggol dan seterusnya ditapak sekarang dan dikenali sebagai SK paya Bunga.

Sekolah Melayu Paya Bunga ini telah diasaskan oleh En Ali Bin Ngah, Haji Awang Yunus, Haji Wan Mamat @ Muhammad bin Megat Daud atau dikenali  sebagai Hj Muhammad Kemaman.Ketiga-tiga pengasas ini adalah pemegang saham terbesar Syarikat Lombong Bijih Timah Kajang, Kemaman, Terengganu.Bermula keluasaan  0.768 ekar, Syarikat Lombong ini telah membangunakan sebuah bangunan kayu dengan kos RM3500.00 pada tahun 1922.En Md. Dahlan bin Jaafar telah dilantik sebagai Guru Besar pertama di Sekolah Melayu Paya Bunga.

Perlaksanaan dasar Penyata Razak yang di umumkan pada 16 Mei 1956 telah menukarkan nama Sekolah Melayu Paya Bunga kepada Sekolah Kebangsaan Paya Bunga.

2 comments:

  1. This school is the great grandfather of all schools in Terengganu...it will be centennial in age on this coming 2012..

    ReplyDelete
  2. Wan Muhammad Megat Daud my moyang

    ReplyDelete